Obiceiurile dacilor și spiritualitatea – o privire istorică profundă
Dacii au reprezentat o cultură unică în peisajul vechilor populații europene. Deși adesea etichetați drept „barbari”, comportamentul și obiceiurile lor i-au diferențiat clar de celelalte neamuri din jur. Însuși istoricul Ioan Lupaș remarca această distincție în volumul său din 1908: „Romanii și Dacii – Luptele lor și obârșia neamului românesc”.
„Dacii erau altfel decât celelalte seminţii, atât prin straie, chip, cât şi prin comportament.” – Ioan Lupaș
Un popor barbar cu valori neobișnuit de profunde
În contrast cu alte neamuri migratoare și lipsite de o viață așezată, dacii aveau o fire „neobicinuită” și o dorință continuă de libertate. Trăiau în armonie cu munții și dealurile, evitând orașele aglomerate și preferând o viață „slobodă și avântată”.
„Celelalte neamuri barbare trăiau numai din jafuri… Pe când dacii iubeau viaţa zbuciumată şi gâlceava.” – Romanii şi Dacii, dr. I. Lupaș
Ritualuri de viață și moarte care contrazic normele moderne
Unul dintre cele mai fascinante aspecte ale spiritualității dacice este legat de percepția asupra vieții și morții. Spre deosebire de valorile actuale, pentru daci moartea era o poartă spre un plan superior, iar viața era privită ca o etapă de suferință.
„Nu puneau mare preţ pe viaţă, căci o socoteau… ca o trecere întunecoasă şi plină de dureri.” – Romanii şi Dacii, dr. I. Lupaș
Plânsul la naștere, ospățul la înmormântare
Această perspectivă asupra vieții a dus la apariția unui obicei paradoxal: dacii plângeau la nașterea unui copil, anticipând suferințele acestuia, iar la înmormântări sărbătoreau.
„Plângeau, când li se năştea un copil… iar la înmormântări, benchetuiau şi se veseliau.” – Romanii şi Dacii, dr. I. Lupaș
Relatările antice confirmă unicitatea ritualurilor funerare
Istoricul Ion Horațiu Crișan, în lucrarea sa “Spiritualitatea geto-dacilor” (1986), oferă o perspectivă suplimentară prin intermediul unei relatări semnate de Herodot. Se descrie cum dacii pregăteau ceremonialul funerar pentru cei bogați.
“Expun timp de trei zile cadavrul… apoi îl înmormântează, fie arzându-l, fie îngropându-l.” – Herodot, citat de I.H. Crișan
Cine a fost Ioan Lupaș și de ce este important?
Ioan Lupaș a fost un reputat istoric român, membru al Academiei Române, cunoscut pentru lucrările sale despre istoria poporului român și originile sale daco-romane.
Ce însemna pentru daci moartea?
Moartea era considerată o trecere spre o existență eternă. Din acest motiv, moartea era adesea sărbătorită, iar nașterea plânsă.
De ce plângeau dacii la nașterea unui copil?
Ei considerau viața o succesiune de suferințe. Prin urmare, copilul era compătimit pentru destinul dureros ce urma.
Există surse clasice care confirmă obiceiurile funerare dacice?
Da. Herodot, părintele istoriei, descrie în detaliu aceste ritualuri, fiind citat în opere moderne, cum ar fi cele ale istoricului Crișan.
De ce evitau dacii orașele?
Pentru că iubeau natura, viața în aer liber și libertatea. Orașele le păreau limitative și străine de spiritul lor.
Ce legătură aveau dacii cu curajul și războiul?
Pentru că nu se temeau de moarte, ci o căutau adesea, dacii erau renumiți pentru curajul lor nesăbuit în luptă.
Obiceiurile dacilor și spiritualitatea lor profund diferită de normele moderne ne oferă o fereastră fascinantă spre o cultură care valoriza libertatea, curajul și legătura cu natura. Sursele clasice, interpretate de istorici români precum Ioan Lupaș și Ion Horațiu Crișan, ne permit să înțelegem mai bine valorile și obiceiurile unui popor ce a lăsat o amprentă unică asupra identității românești.
Descoperă mai mult:
Comentariile sunt închise.